Winst? Wat is dat eigenlijk?

In mijn vorige blog heb ik hem tussen neus en lippen al even benoemd: commercialiteit. 

 

Volgens Van Dale bestaat dit woord niet maar noemen zij het 'het commercieel zijn': 'de commercie betreffend'. Oftewel: 'gericht op het maken van winst'. 

 

Klinkt erg leuk en interessant dat winst maken. Maar wat is eigenlijk winst in de fysiotherapie? Behalve de bedrijfseconomische formule die je er achter kan plakken zit hier veel meer diepte in.

 

Vragen die in me op komen zijn vooral gericht op noodzaak merk ik. Noodzaak om te kunnen concurreren met de substituten (denk aan sportscholen, online hulpprogramma's, de alternatieve geneeskunst). Om aan de drang van het ontwikkelen en innoveren te kunnen voldoen. Om aan derden te kunnen laten zien dat je mee wilt groeien en niet achter wilt blijven. Dit ondanks dat iedere praktijkhouder zich wel eens heeft afgevraagd: wanneer is het genoeg? Wanneer kunnen we stabiliseren?

Door behoefte en kennis vanuit de maatschappij zijn er tal van nieuwe diensten en producten ontstaan. Ik heb het  met name over het feit dat de fysiotherapeut 'buiten de praktijk treedt'. Van looptrainingen tot spreekuren. Van workshops over beweging tot train de trainer cursussen. Van bedrijven tot sportverenigingen. Van behandelingen naar producten- en abonnementenverkoop. En alles wat hier ook maar tussenin zit. 

 

En zijn we bereid dit in onze vrije tijd te doen? Nahh.. Liever niet natuurlijk. Laten we er een voorzichtig prijskaartje aan hangen. Bingo. De tweede sportvereniging of sportschool meldt zich aan. Ziet er toch interessant uit wat die fysiotherapeut doet en als we hiermee meer sporters een abonnement kunnen laten afsluiten...

Tot het moment dat de rollen omdraaien en de fysiotherapeut keuzes moet gaan maken met wie hij een contract aan gaat en met wie niet. Verhip!  De kosten blijven gedrukt maar de prijs kan omhoog! Winst. Het klinkt zo simpel.

 

M'n opa had mij waarschijnlijk heel gek aangekeken als ik destijds kon vertellen dat we nu via een draadloze telefoon filmpjes kunnen kijken over hoe ik een oefening voor m'n knie moet uitvoeren.  Dat mijn telefoon de tijd en herhalingen telt. En de persoon op het filmpje mijn eigen fysiotherapeut is en nog tegen mij terug praat ook!

 

Het meer koeien gaan melken of meer kaas gaan maken waren voor mijn opa's duidelijk noodzakelijkheden. De maatschappij vroeg er niet naar, de bank vroeg ernaar. Anders kon de stal niet betaald worden.

Nu vraagt eerst de maatschappij, en als het mee zit vraagt de bank niet zoveel. 

 

Winst is een term van alle tijden, van alle branches. Commercialiteit niet. Bekritiseer ik nu de Van Dale? Nee, ik probeer alleen wat nuance verschillen aan te brengen. 

 

 

 

 

Commentaar schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Maarten de Fockert (donderdag, 20 juli 2017 23:13)

    Leuk en herkenbaar Sabine. Veel organisaties ( zoals sportverenigingen) vragen ook veel aan de fysiotherapeut of deze gratis advies of diensten willen verlenen. Vaak met de motivatie van een win-win situatie. Echter wanneer is de vraag groter dan de win(st). Een fysiotherapeut kan erg moeilijk nee zeggen en besluit vaak om aan de vraag te voldoen zonder de win-win situatie goed te bepalen. Zeker op de lange termijn.